Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej

Kroki- Anna Godowska i Sławomir Krawczyński "Bataille i świt nowych dni" scena MOS

Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego 2017 - edycja V pod hasłem "Skonfliktowani?"


Scenariusz i reżyseria: Sławek Krawczyński

Choreografia: Anna Godowska

Tancerze: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Natalia Dinges, Paweł Grala, Bartosz Ostrowski, Łukasz Przytarski, Zofia Tomczyk                       

Muzyka i realizacja dźwięku:   Peter Łyczkowski
Projekt graficzny: Michał Łuczak (fot. Ola Osowicz)

Zdjęcia: Maciej Zakrzewski

Realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski

Produkcja: Art  Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Koprodukcja: Fundacja Caiło/Umysł

20 Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca / Centrum Kultury w Lublinie

Partnerem projektu jest marka Ania Kuczyńska

Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Premiera 29.05.2016, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Poznań

 

Czym może być podróż do niemożliwego? Sześcioro tancerzy w przejmującym świecie Georges’a Bataille’a, francuskiego pisarza, filozofa, kontestatora współczesnej kultury.

Jako jeden z niewielu myślicieli minionego stulecia, Bataille miał odwagę tak bezkompromisowo i bezwzględnie zapytać o sens i kształt ludzkiego istnienia. Jego rebelianckie idee uderzały w nowożytną kulturę zbudowaną wokół systemu pracy, która – jak twierdził - wyprowadziła człowieka na jałowe terytoria. Drogę, na miarę pełni ludzkiego losu, widział w akcie transgresji, który nakazywał porzucić bezpieczne granice i podążać ku nieznanemu. Poprzez ten akt miał się, lub przynajmniej mógłby się wyłonić nowy człowiek. Jako suweren własnej egzystencji. Zdobywca autentyczności. A może po prostu ‘śmieszek i tancerz’, jak nazywa człowieka w „Części przeklętej”.

Bataille rzuca nam wyzwanie. Prowadzi nas do miejsca, gdzie „wszystkie gwałtowne uczucia zlewają się w jedno”. Jego paradoksalna filozofia milczącym gestem wskazuje na taniec. Tańcząc odkrywamy grozę i ukryte w głębi nowe przestrzenie. Tańcząc, skaczemy w pustkę i odnajdujemy śmiech. Tańcząc zanurzamy się w mrocznej łamigłówce erotyzmu, aż wreszcie natrafiamy na „świat święta, królów i bogów”. Taniec staje się próbą suwerenności, wyrażając namacalnie i bez słów niezwykły dramatyzm myśli Bataille’a z jego głównym pytaniem: czy możemy stać się na nowo?

Podstawą realizacji projektu  były następujące teksty Georgesa Bataille’a,: „Doświadczenie wewnętrzne”, „Łzy erosa”, „Część przeklęta”, „Erotyzm”. Stanowiły one przedmiot wielokierunkowej pracy badawczej, podczas której zastosowaliśmy naszą metodę pracy ze snami i nieświadomością, rozwijaną od 2005 r. w ramach projektu „Taniec śniącego ciała“. Jest ona twórczą syntezę technik inspirowanych psychologią analityczną C.G.Junga, psychologią zorientowaną na proces A.Mindella, oraz technik improwizacyjnych i medytacyjnych, które rozwijaliśmy przez wiele lat naszych badań.

 

Sławek Krawczyński i Anna Godowska współpracują od 1999r.

W latach 2001 – 2012 prowadzili wspólnie Teatr Bretoncaffe.

Najważniejszą częścią wspólnej pracy artystów jest projekt badawczy pod nazwą „Taniec śniącego ciała“, zainicjowany w 2005r. w ramach rezydencji Anny Godowskiej w Centre national de la danse Pantin-Paris. Celem tego długofalowego projektu jest zastosowanie idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindell’a w praktyce tańca i teatru.

Programową syntezę poszukiwań Godowskiej i Krawczyńskiego stanowi projekt The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowany w 2013r. Pierwsza praca w ramach tego projektu, spektakl „Niżyński. Święto snów” powstał w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody.

„Niżyński. Święto snów” otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za najlepszy spektakl oraz za najlepsze wykonanie artystyczne. W rankingu Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014 prestiżowego miesięcznika Teatr, spektakl znalazł się w grupie najlepszych przedstawień teatru tańca w Polsce. W roku 2015 Anna Godowska i Sławek Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej, za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.

 

Sławek  Krawczyński

Reżyser teatralny, dramatopisarz, badacz, scenarzysta i twórca filmów krótkometrażowych.

Współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Bretoncaffe,  która działał w latach 2001 - 2012. Jest autorem ponad 20 scenariuszy, sztuk i spektakli teatralnych. Dramaty: „Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć ". Założyciel The_Rite_of_Dreams_Project (2013)

Autor sztuk teatralnych: „Lustro…”, " Opera Toffi ", "Smuggy", "Krater".  Laureat wielu nagród na festiwalach teatralnych i filmowych w Polsce. Jego sztuka „Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć ", w jego inscenizacji i reżyserii zdobyła jedną z głównych nagród w VIII Konkursie Polskiej Sztuki Współczesnej. Odznaczony dwukrotnie Atestem Artystycznym Najwyższej Jakości Artystycznej przez Międzynarodową Federację ASSITEJ.  Jego filmy otrzymały nagrody w Brnie, Toronto, Koninie, Oświęcimiu.

Czterokrotnie uhonorowany stypendium Ministra Kultury i raz przez Komitet Kinematografii. Autor i lider projektów badawczych poświęconych recepcji idei psychologicznych w tańcu i teatrze. „Taniec śniącego ciała” , realizowany z inspiracji psychologią zorientowaną na proces Arnolda Mindell’a i Psychologią analityczną C.G. Junga. Jest to pierwszy taki projekt w Polsce. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Anna Godowska

Urodzona w 1974r. Tancerka, choreograf, pedagog tańca współczesnego.Taniec jest dla niej wyjątkową formą ekspresji ludzkiej duchowości, a jednocześnie sposobem na jej zgłębianie. Współzałożycielka Teatru Bretoncaffe, gdzie pracowała jako choreograf i tancerka – w sumie dwanaście spektakli zrealizowanych w ciągu dziewięciu lat działalności oraz liczne prezentacje spektakli w Europie.  Stworzyła prace solowe: ”Na drodze do Opus” w ramach „Solo w dialogu-Solo im dialog” przygotowane na otwarcie Choreographisches Zentrum NRW w Essen, 2000; Rezydentka Centre national de la danse  w Paryżu (2005), centrum Maison Folie w Belgii oraz Choreographisches Zentrum NRW w Essen,  stypendystka Mobile Academy (2006), uczestniczka Theorem Residency Project 2005r. oraz Interdyscyplinary Dramaturgy Coaching w Zagrzebiu. Autorka choreografii do spektakli „Partytura I” Chóru Kobiet  (premiera Instytut Teatralny), „Magnificat” Chóru Kobiet  (premiera Instytut Teatralny) oraz „Requiemaszyna“ (premiera Instytut Teatralny) w reżyserii Marty Górnickiej.   W dorobku także współpraca z artystami z innych dziedzin sztuki, w ramach której wyróżnić należy rozwijającą się od kilku lat współpracę z Katarzyną Kozyrą: „Lord of the Dance” (2002), premiera: Museo Nacional Centro de Arte Reina, Sofia – współpraca choroegraficzna; “Cheerleader” (2006),  premiera: Galeria Narodowa Zachęta w Warszawie, choreografia  i reżyseria ruchu; “Il Castrato”, (2006), premiera International festival Gender Bender in Bologna, Italy, choreografia do performansu oraz pracy video.

Czas trwania:

60 min.

Bilety:

Normalne 35 zł 

Ulgowe 25 zł 

Dodatkowe informacje:

Kurator festiwalu: Jadwiga Majewska 

Projekt jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni:

16 Maja 2017 godzina 19.00

Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej
Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej