Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej

Opera na podstawie dramatu S. Mrożka pod tytułem "Na pełnym morzu", reż. Almási-Tóth András

Festiwal Współczesnej Muzyki Węgierskiej


Máté Balogh (1990, H) – Diana Soh (1984, SING) – Christian Flury (1979, CH-A): Out At. S.E.A 123 - Someone Eats All

opera na podstawie dramatu Sławomira Mrożka pod tytułem Na pełnym morzu, libretto napisał i wyreżyserował: Almási-Tóth András

 

Wystąpią: Maurice Lenhard – baryton / Bársony Péter – altówka / Szilvia Vörös – mezzosopran / Ditta Rohmann – wiolonczela / Tivadar Kiss – tenor / Horia Dumitrache – klarnet / dyrygent: Lin Liao

 

 

Trzech ludzi, pozostawionych samym sobie, na ziemi niczyjej, na otwartym morzu – w świecie mediów. Bohaterowie reality show, w typowej sytuacji człowieka współczesnego, samotni w tłumie, skazani na siebie planują, który z nich stanie się posiłkiem dla pozostałych, pozbawieni uczuć egoiści, grają i udają, jak gdyby ktoś cały czas obserwował i oceniał ich zachowanie.

 

„Pomysł stojący za kompozycją jest tak absurdalny, jak sama sztuka napisana przez Mrożka. W tej historii spotyka się troje zupełnie różnych ludzi, którzy mają całkowicie odmienne charaktery, inaczej reagują na sytuacje, oczywiste było więc, że każda z tych postaci zostanie stworzona przez innego kompozytora. Znane opery są pisane od początku do końca przez jednego kompozytora, noszą na sobie ślad tylko jednej ręki. W tej operze kameralnej bohaterowie rzeczywiście przybywają z różnych miejsc na świecie, różnych kultur, i próbują razem „wiosłować w jednej łodzi”. Z przygotowanych przez trzech kompozytorów materiałów stworzyliśmy wspólną „łódź”, czyli to, co łączy trzech bohaterów. Nie zmieniliśmy jednak ich charakteru oraz odnoszących się do nich części kompozycji, pozostawiając te trzy postaci takimi, jakimi wyśnili je kompozotorzy” – Péter Eötvös.

 

W 2013 roku Fundacja Muzyki Współczesnej Pétera Eötvösa i Budapest Music Center w ramach tworzonego wspólnie projektu wybrali składający się z jednego aktu absurdalny dramat Sławomira Mrożka pod tytułem Na pełnym morzu, a następnie zaprosili do udziału w projekcie młodych kompozytorów oferując możliwość wspólnego stworzenia opery kameralnej, która opowiadałaby o reprezentatywnych zjawiskach współczesności – osamotnieniu, nadużywaniu władzy, konformizmie, kwestii granic wolności – zamykając je w ramach jednej groteskowej sytuacji życiowej, a także w której problematyka części i całości byłaby odzwierciedlona w możliwościach oferowanych przez formę i technikę.

 

Na warsztaty operowe zgłosiło się 51 kompozytorów z 23 krajów, a spośród nich aż 37 osoby zapisały się na kurs czterodniowy. W ciągu dalszej współpracy kompozytorzy Péter Eötvös, Luca Francesconi i Balázs Horváth, a także reżyser András Almási-Tóth prowadzili i wspierali uczestników warsztatów w ich indywidualnej pracy twórczej. W ostatnim etapie wybrano sześciu autorów, którzy mieli skomponować partie wokalne i instrumentalne dla trzech solistów i trzech członków orkiestry. W wyniku ich pracy powstały dwie opery, które po premierze w Budapeszcie w 2013 roku zaprezentowano również w niektórych stolicach europejskich – w Paryżu (IRCAM), Mediolanie (Divertimento Ensemble) i Brukseli (Flagey).

 

Dzisiejszego wieczoru na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki będzie można obejrzeć wspólne dzieło Máté Balogha (Węgry), Diany Soh (Singapur) i Christiana Flury (Szwajcaria/Austria) zatytułowane 123.

ZOBACZ WIĘCEJ


Bilety:

Ulgowy 35 zł 

Normalny 45 zł 

 

Najbliższe terminy:

09 Czerwca 2017 godzina 19.00 kup bilet

Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej
Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej