Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej

Kroki - Anna Steller "Solove", Daniil Belkin "Leaning on" (Ukraina) - scena Miniatura

Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego 2017 - edycja V pod hasłem "Skonfliktowani?"


kreacja: Anna Steller

czas trwania: 30 minut

muzyka: Jan Sebastian Bach w wykonaniu Glenna Goulda

produkcja: Maat Festival

 

 

Przekazywanie emocji przez ciało – banalne, wyświechtane sformułowanie, które można z powodzeniem przyłożyć do każdej produkcji, w której ktoś coś przeżywa tańcząc. Stojąc w obliczu niemożności sformułowania nowej definicji interesującego mnie zagadnienia zbieram się na odwagę aby przeżyć po raz kolejny „coś” na scenie i tym „czymś” podzielić się z widownią. Jako podstawa do wzniecenia w sobie różnorodnych stanów emocjonalnych posłuży mi tekst Sary Kane „Łaknąć”, w którym odnajduję niepokojącą traumę odrzucenia miłosnego, biblijną przypowieść o miłości i przenikliwą bezradność samotności.

 

Koncepcja mojego performensu zrodziła się podczas 11 dniowej rezydencji w Lublinie i uformowała się w wyniku zadań, jakie narzuciłam sobie podczas mojego pobytu w tym mieście.  Czas, który spędziłam na sali, w przestrzeni publicznej, w domu czy na łonie natury świadomie wypełniałam rozmaitymi zadaniami. Dotarcie z domu do studia było uważną wędrówką i przyglądaniem się otaczającej rzeczywistości. Była to swoista medytacja, wypełnianie czasu a nie patrzenie jak przepływa, skupienie się na szczegółach, które zwykle umykają w życiu codziennym. Stałam się na ten czas przedmiotem, na który oddziaływuje świat zewnętrzny i jednocześnie kreuje mnie samą.

 

Anna Steller − tancerka, performerka i choreograf. Na scenie występuje od 1993 roku. Od tego samego roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw (m.in. Juicy flesh, 2005; Eden, 2006; Le Sacre,  2010; jubileuszowe Celebration, czyli koniec. I jeszcze raz!, 2012; Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś, 2013). W latach 1997-2004 była gościnną tancerką w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni, a także w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Od roku 2003 współpracuje z Teatrem Patrz Mi Na Usta Krzysztofa „Leona” Dziemaszkiewicza, biorąc udział w takich spektaklach, jak Cafe Domino zaprasza (2004), Dziewczęta z Zajęczego Wzgórza (2004).Różana góra (2005), Variete Cameleon (2005). Od 2000 roku realizuje własne projekty sceniczne, m.in. Kochanek z akordeonem nie dożył premiery we współpracy z Anną Haracz i Teatrem Kino Variatino (2001), O!, duet z Mileną Rewińską (2003) oraz solo La luta continua (2001). W 2005 wraz z Magdaleną Jędrą założyła kolektyw Good Girl Killer, w którym współtworzy spektakle: Good Gril Killer (2005), Akcja (2008), Delia (duet z Jackiem Krawczykiem, 2009), Have a nice Hell (duet z Magdaleną Jędrą, 2010). Akcja i Delia prezentowane były w ramach Polskiej Platformy Tańca, kolejno w latach 2008 i 2010. Swoje przedstawienia prezentowała m.in. w podczas, Maat Festiwal w Lublinie (2011), L1 Contemporary Dance Festiwal w Budapeszcie (2011, Malta Festiwal w Poznaniu (2007, 2008), Ciało/Umysł w Warszawie (2005), Four Days w Pradze (2007) Heineken Open’er w Gdyni (2005).  Od wielu lat bierze udział w projektach międzynarodowych, tj.co-operacja (2006) z udziałem szwajcarskich, francuskich i polskich choreografów, m.in.: H.O.N.D (Hamburg 2006) w reżyserii Marioli Brillowskiej; ODYS-SEAS (2004) w reżyserii Leszka Bzdyla; Dni pozorne (2001) – sztuka Marka Branda oraz w wielu warsztatach typu coaching project, m.in. z. Uczestniczyła w projekcie Happy, przygotowanym przez Nigela Czarnocka w Starym Browarze w Poznaniu z wybranymi polskimi tancerzami. Ponadto współpracowała m.in. z Anitą Wach i Tomaszem Bazanem. W 2013 roku była rezydentką „maat festival – border line 2013” w Lublinie. Premiera jej solowej pracy Solove, będącej efektem tej rezydencji, odbyła się 15 grudnia 2013roku. Od 2002 roku prowadzi warsztaty tańca współczesnego i improwizacji. W 2003 roku otrzymała stypendium Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu. Jest laureatką Nagrody specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej (2012) oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl Good Girl Killer (2007).

 

 

Recenzje:

 

(...) somatycznie, na widzów oddziałuje Anna Steller w "Solove" . Przepiękna muzyka, pusta scena i ona. Impulsy i stany emocjonalne są tu bardzo osobiste, przeżywane przez tancerkę, jednak nie okazywane dosłownie i dosadnie. Patrzę na nią i chłonę ją wzrokiem, czuję jak drży, jak tęskni, jakie ma wątpliwości. Po chwili znajduję obok siebie (podobnie jak inni widzowie) kartkę z zapisanym fragmentem "Łaknąć" Sarah Kane. Już wiem, że kocha, a jednocześnie boi się, a największy strach budzi brak drugiej osoby obok. Na koniec ustami wyciąga z paczki papierosa, a potem w ten sam sposób podaje jednemu z oglądających zapalniczkę, by go zapalił. Chwila zwolnienia, skupienia się na tej prostej czynności to moment kulminacyjny, kiedy uświadamiam sobie jak bardzo bolesna może być tęsknota za kimś, kogo się kocha. Bez poprzedzającego spektakl filmu Patrycji Płanik (premierowe wykonania na Maat Festival poprzedzały filmy o rezydencjach artystów, w tym przypadku ukazywał on Steller oraz towarzyszącego jej mężczyznę), "Solove" stało się bardziej niedopowiedziane, a zarazem emocjonalne, wydawało się proste, a jednocześnie nasycone wrażliwością osoby kochającej.

 

"Nowy warszawski dom tańca (Scena Tańca Studio)"Marta Seredyńska

martaseredynska.wordpress.com

 

Choreografia i wykonanie: Daniil Belkin

Dramaturgia: Daniil Belkin i Monika  Jasinskaite

Dźwięk: Anton Baibakov

Światło: Sem Davydenko

Kostium: Natalia Belkina

Czas trwania: 28 minut

 

Głęboko w moim ciele odnajduję siebie zbyt dzikiego. Rozumiem, że moje ciało może przenosić wiele rzeczy, używając go mogę przekazać znacznie więcej niż tylko myśli czy uczucia. Aby stworzyć to solo babrałem się w moich życiowych doświadczeniach, było to bardzo osobiste i bardzo trudne. Jako tancerz szukam moich narzędzi do dzielenia się tym doświadczeniem, inspirując siebie i innych. Układam to solo z bardzo minimalistycznych ruchów, głębokich i delikatnych.

 

Daniil Belkin

Daniel Belkin to jeden z najzdolniejszych ukraińskich tancerzy młodego pokolenia, jest on również choreografem i nauczycielem. Ukończył szkołę tańca współczesnego Other Dances w Dniepropietrovsku, następnie pracował w teatrze tańca Flow. W latach 2001-2010 był dyrektorem artystycznym i głównym choreografem w centrach kultury: The Rio Club, Opera Concert Hall, Voshod oraz głównym choreografem w cyrku w Dniepropietrowsku. Od 2002 roku Belkin brał udział w wielu międzynarodowych projektach realizowanych m.in. w Ukrainie, Szwecji, Białorusi, Mołdawii, Francji, Gruzji, Syria.

 

Scena Miniatura, pl. Św. Ducha 2 

Czas trwania:

60 minut

Bilety:

Podwójne wydarzenie (Leaning on i Solove):

Normalne 25zł

Ulgowe 20 zł

 

Dodatkowe informacje:

Kurator festiwalu: Jadwiga Majewska 

 

Projekt jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni: 

15 Maja 2017 godzina 18.00

Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej
Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej